Pressmeddelande: Kristna Fredsrörelsen i Almedalen! - Kristna Fredsrörelsen

Pressmeddelande: Kristna Fredsrörelsen i Almedalen!

Datum: juni 24, 2024 | Kategori: Opinion, Pressmeddelanden

Under Almedalsveckan kommer Kristna Fredsrörelsen att arrangera och delta i flera högaktuella samtal om brännande frågor som värnpliktens brist på information till unga och den militära upprustningen baserad på avskräckning. Hur påverkar dessa frågor vår säkerhet? Skapar vi en säkrare eller farligare värld?

– Det är djupt problematiskt att säkerhetspolitiken idag nästan uteslutande diskuteras ur ett militärt perspektiv med avskräckning som grundläggande princip samtidigt som värnplikten beskrivs som en ledarskapsutbildning för att locka unga, säger Kristna Fredsrörelsens generalsekreterare Lotta Sjöström Becker.

I år arrangerar och medverkar Kristna Fredsrörelsen i flera olika samtal under Almedalsveckan på teman kopplat till fred och säkerhet, våld och vapenvägran. Kristna Fredsrörelsen är på plats i Almedalen den 26–27 juni för att bredda perspektiven om svensk och global fred och säkerhet.

– Den viktigaste frågan att ställa oss är, varför fortsätter vi tro på upprustning och militär makt när både historien och forskning lär oss det motsatta? Vi behöver vara en stark röst för fred som visar på alternativet där mänskliga rättigheter och mänsklig säkerhet står i fokus, och helt andra insatser än militära krävs för att uppnå en hållbar fred, säger Lotta Sjöström Becker.

Program och höjdpunkter:

1. Att söka fred med skapelsen – hur får vi slut på våldet mot jorden och varandra?

När: Onsdag 26 juni kl. 12:00–12:45
Plats: S:t Drottensgatan 12, Katolska kyrkan, ”Newman/Bildascenen”
Arrangör: Kristna Fredsrörelsen och Studieförbundet Bilda
Medverkande: KG Hammar, fredsaktivist, teolog, tidigare ärkebiskop, Svenska kyrkan, Anita Goldman, kulturjournalist, författare, Lotta Sjöström Becker, generalsekreterare, Kristna Fredsrörelsen, Anna Lindman, journalist, programledare

2. Röster för fred – Sverige går med i Nato

När: Onsdag 26 juni kl. 14:00–14:30
Plats: Hamnplan, H204
Arrangör: Islams Ahmadiyya församling
Beskrivning: Sverige har gått med i NATO. Samtidigt ökar vår försäljning av vapen och militär Medverkande: Kashif Virk, Moderator, Islams Ahmadiyya församling, Anders Lindberg, Politisk chefredaktör, Aftonbladet, Patrik Kronqvist, Politisk chefredaktör, Expressen, Lotta Sjöström Becker, Generalsekreterare, Kristna Fredsrörelsen

3. Att lära sig döda – om värnpliktens etiska utmaningar och ungas rätt till information

När: Torsdag 27 juni kl. 12:00–12:45
Plats: Adelsgatan 43, Vårdklockans kyrka
Arrangör: Kristna Fredsrörelsen, Equmeniakyrkan, Equmenia och Studieförbundet Bilda
Medverkande: Christina Malm, generaldirektör, Plikt- och prövningsverket, Jakob Olofsgård, riksdagsledamot, partisekreterare, Liberalerna, Hanna Gunnarsson, riksdagsledamot, försvarspolitisk talesperson, Vänsterpartiet, Martin Uggla, tematisk rådgivare, Kristna Fredsrörelsen, Elin Alavik, moderator, kommunikatör, Equmeniakyrkan

4. Avskräckning till döds – hur bygger vi en hållbar fred?

När: Torsdag 27 juni kl. 14:00–14:45
Plats: S:t Drottensgatan 12, Katolska kyrkan, ”Newman/Bildascenen”
Arrangör: Kristna Fredsrörelsen och Studieförbundet Bilda.
Medverkande: Martin Modéus, ärkebiskop, Svenska kyrkan, Anita Goldman, kulturjournalist, författare, Per Olsson Fridh, generaldirektör, Folke Bernadotteakademin, Lotta Sjöström Becker, generalsekreterare, Kristna Fredsrörelsen

Mer information:

Alla våra evenemang är gratis och öppna för allmänheten,
www.krf.se/2024/06/13/vi-tar-samtalet-om-fred-till-almedalen/

Pressbilder:

www.flickr.com/photos/

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Jedeman, pressansvarig, Kristna Fredsrörelsen
E-post: sofia.jedeman@krf.se