Allt om 100-årsfirandet

Datum: september 10, 2019 | Kategori: Aktiviteter

Kristna Fredsrörelsen grundades den 15 juni 1919. I år firar vi 100 år av kamp för pacifism, ickevåld och mänskliga rättigheter. På denna sidan hittar du vidare till allt som händer.

100-årsfirandet är ett tillfälle att minnas och fira vad Kristna Fredsrörelsen och vår internationella paraplyorganisation IFOR betytt genom åren. Det är också ett tillfälle att dra lärdomar, ta nya tag och blicka framåt. Vi vill berätta för världen om ickevåldets kraft, men ännu mer stärka våra medlemmar, våra aktivister och oss själva som organisation.

Arrangemang

Årsmötet den 27 april ägde i år rum utan den traditionella rörelsehelgen. Motsvarande aktiviteter och mer därtill ägde istället rum under de andra aktiviteterna.

100 timmar av ickevåld och aktivism den 13-16 juni på Kursgården Lindsberg nära Falun. Långhelg för både våra medlemmar och andra engagerade. Vi fördjupade oss inom ickevåldsmetoder och hur en kan skapa samhällsförändring på individnivå. Flera kända aktivister bjöds in.

Jubileumshelg den 25-27 oktober på Sigtunastiftelsen norr om Stockholm tillsammans nya och gamla medlemmar, aktivister, anställda och representanter från våra samarbetsorganisationer och medföljda människorättsförsvarare. Kostnad 600 kr per person. Medlemmar får 100 kr i rabatt.

Program för Jubileumshelgen hittar du här

Övrigt

I juni utkom ett temanummer av vår medlemstidningen Fredsnytt om våra 100 år som fredsrörelse.

Håll också utkik efter hashtaggen #100åravickevåld på våra sociala medier.

Läs gärna mer om vår långa historia.