"Vår uppgift är att förbereda för tiden efter kriget"

Lars Ingelstam: Vår uppgift är att förbereda för tiden efter kriget

Datum: oktober 20, 2023 | Kategori: Aktiviteter, Artiklar Fredsnytt, Fredsnytt, Ickevåld, NATO, Opinion, Säkerhetspolitik

Lars Ingelstams bok Fredspolitiska perspektiv, är en ”grundkurs” i säkerhetspolitik som innefattar ickevåld och annan fredlig konfliktlösning.

En hög med böcker. Omslagen visar ett foto av Sveriges riksdag på kvällen, med ett stort upplyst och uppblåsbart svampmoln där det står 0 nukes (noll kärnvapen)Lars Ingelstams långa meritlista röjer den stora drivkraft som ligger i grunden för ett livslångt engagemang för fredsfrågor.

Han har varit verksam som professor vid KTH, lett sekretariatet för framtidsstudier och publicerat sig i en rad ämnen som lokal ekonomi, system, vapenexport, våra grannlandsrelationer till Ryssland och inte minst säkerhetspolitik.

Kristna Fredsrörelsen har bland annat publicerat hans tidigare skrift Svensk säkerhetspolitik för fred – som utgör förlagan till nya boken Fredspolitiska perspektiv.

” Klart är att Sveriges nuvarande säkerhetspolitik ännu tydligare prioriterar det militära perspektivet.”

Det är fem år sedan Svensk säkerhetspolitik för fred kom ut. Hur skulle du vilja sammanfatta de säkerhetspolitiska förändringarna som ägt rum under den här tiden?

– De två stora förändringarna är att Ryssland angripit Ukraina och att Sverige tillsammans med Finland ansökt om medlemskap i Nato. Det senare innebär militär upprustning och krigsförberedelser i Östersjöområdet. Men alternativet att stå utanför är också svårt att bedöma: mer tid hade behövts för eftertanke. Klart är att Sveriges nuvarande säkerhetspolitik ännu tydligare prioriterar det militära perspektivet.

Författaren Lars Ingelstam tittar på betraktaren. Han bär fyrkantiga glasögon, skjorta och kofta och står mot en grå bakgrund.

Lars Ingelstam. Foto: Ludvig Duregård

Utifrån ditt livslånga engagemang för fred och ickevåld: vad tror du är fredsrörelsens främsta utmaning idag?

– Krigets logik – fiendebilder och ”framgångar” – kommer att dominera under en tid. Vi kan argumentera för förhandling och medling, men hur ett pågående krig bör avslutas kan vi inte avgöra. Fredsrörelsens och andra demokratiska krafters stora uppgift är att redan nu förbereda för tiden efter kriget. Då behövs försoning, samarbete och vänskapliga förbindelser mellan forna fiender, liksom nedrustning och förebyggande. Aldrig mera krig!

Beställ Fredspolitiska perspektiv

Du kan beställa Fredspolitiska perspektiv här på vår hemsida.

Är fredspolitik möjlig? Varmt välkommen på boklansering!

På FN-dagen, den 24 oktober ordnar författaren och Kristna Fredsrörelsen ett boksläpp av Fredspolitiska perspektiv.

Boken presenteras och en särskilt inbjuden panel diskuterar bokens frågeställningar, under ledning av Martin Uggla, tematisk rådgivare på Kristna Fredsrörelsen. Mänsklig säkerhet och möjliga, nödvändiga, ickevåldsliga sätt att uppnå denna står i centrum. Vad kan var och en av oss göra – själva och tillsammans med andra – för att bidra till hållbar fred?

Paneldeltagare: Lotta Sjöström Becker, generalsekreterare Kristna Fredsrörelsen, Petra Tötterman Andorff, generalsekreterare Kvinna till Kvinna, Jonas Eek, domprost Stockholms domkyrkoförsamling, Kerstin Bergeå, ordförande Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.

Program 18:30-20.00

• Fredrika Gårdfeldt, präst i Katarina församling och ordförande i Kristna fredsrörelsen inleder kvällen
  • Lars Ingelstam presenterar boken Fredspolitiska Perspektiv
  • Panelsamtal under ledning av Martin Uggla
  • Kristna Fredsrörelsens ordförande, Fredrika Gårdfeldt, avslutar kvällen.

Aftonen ramas in av Julia Ryberg från Vännernas samfund, som framför musik och text med fredstema.

Anmäl dig och kom och delta i ett intressant samtal!

Person sitter på gräsmatta och håller upp skylt: Russia out of Ukraine, Syria Belarus, Sudan, ChechnaEn version av denna text är ursprungligen publicerad i Kristna Fredsrörelsens medlemstidning Fredsnytt.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon Lars Ingelstam eller Kristna Fredsrörelsens generalsekreterare Lotta Sjöström Becker?  Kontakta oss gärna kommunikation@krf.se