Vår rörelse

Medlemmar, aktivister och ickevåldstränare bygger upp vår rörelse.

Årsmötet brukar äga rum under en rörelsehelg med andra aktiviteter, som vikning av fredstranor.

Medlemmar

Kristna Fredsrörelsen är en ideell förening som styrs av sina medlemmar genom årsmötet och styrelsen. Som medlem bidrar du till fred, ickevåld och rättvisa både inom och utanför Sveriges gränser. Du får också olika erbjudanden och tidningen Fredsnytt hem i brevlådan.

Bli medlem du också!

Lokalgrupper

På flera orter i landet finns lokalgrupper. Vissa fungerar som egna föreningar, andra är informella nätverk. Lokalgrupperna driver egen verksamhet och kan få stöd till sina aktiviteter från riksorganisationen.

Hitta en lokalgrupp nära dig.
Intresserad av att starta en lokalgrupp? Kontakta organisationssekreteraren.

Tränarnätverket

Många av våra workshops och kurser ges av personer från vårt nätverk av ickevåldstränare. För att bli medlem behöver du först gå någon av våra längre utbildningar inom ickevåld eller ha arbetat som fredsobservatör.

Intresserad av att bli ickevåldstränare? Kontakta utbildningssekreteraren.
Är du redan ickevåldstränare? Här finns mer information om ersättningar, rapporter med mera.

Kreativa aktivister

Kreativ aktivism handlar om att använda det offentliga rummet på oväntade sätt. Ofta genom utsmyckningar som till exempel ”garnbombning”. Detta nätverk är resultatet av två tidigare utbildningar inom kreativ aktivism. Nätverket träffas regelbundet för vidareutbildning och aktioner. Det bidrar också till lokalgruppernas aktiviteter.

-> Vill du också lära dig om kreativ aktivism? Anmäl intresse av eventuella framtida kurser till utbildningssekreteraren till utbildningssekreteraren.

Blogginlägg

juni 1, 2018
Fredsnytt nr 1 2018 om mänsklig säkerhet
Det här numret dyker ner i konkreta exempel på vad som är mänsklig säkerhet. Ett begrepp som till skillnad från den traditionella inriktningen fokuserar på att människan i samhället ska ha maximal säkerhet. Ladda ner Fredsnytt nummer 1 /2018.